Werkingssubsidie: Functie ‘productie’ in de kunsten

Productie, da’s een artistiek werk creëren, realiseren, verspreiden en promoten. Dat kan – raar maar waar – allemaal zonder publiek. Huh? Ja. Zodra er publiek bij komt kijken, krijg je een andere functie. Dus waar ligt de klemtoon bij productie precies? En (hoe) kun je het met andere functies combineren?

Alles vóór le grand moment

Bij productie ligt de focus op creëren en realiseren. Je gaat van concept naar concreet resultaat. En daarom ben je maandenlang een tentoonstelling aan het vormgeven, een concertprogramma aan het repeteren, een installatie aan het maken, … Zie je al die werkwoorden? Doen, daar gaat het om. 

De focus ligt niet op je werk tonen aan een publiek. Toch ben je daar vaak wel al mee bezig. Je denkt waarschijnlijk al aan spreiding, promotie en publieksbereik. Wie wil je je werk tonen? Waar? Je bent vast van plan om de juiste curatoren / programmatoren te contacteren. Je ziet de affiche al zo voor je. Ook dat is deel van productie. 

Productie is alles tot en met de generale repetitie. Net niet de première. Alles tot en met de opbouw van de tentoonstelling. Niet de vernissage. 

Specifieke criteria voor productie

Kies je voor productie, dan kijkt de beoordelingscommissie naar een aantal specifieke subcriteria: 

  • de kwaliteit van je creatie- en productieproces
  • de kwaliteit van je artistieke partners en de sterkte van je samenwerkingsverband(en): Zitten jullie op één lijn? Zijn jullie de juiste partners voor elkaar? 
  • de kwaliteit van het artistieke resultaat dat je voor ogen hebt 
  • jouw visie op spreiding, promotie en publieksbereik

De beoordelingscommissie toetst deze hele lijst. Ze linkt de criteria ook aan andere elementen in je dossier. Zorg dus dat je begroting je artistieke plannen weerspiegelt. Plan fair practices in – tot in je samenwerkingsverbanden, zodat ook het onzichtbare werk correct gebeurt. Remembermeerstemmigheid en je positie in het kunstenlandschap. En ga internationaal.

Ligt toch wel er-rug dicht bij presentatie?

Spreiding, promotie, publieksbereik? Valt dat niet eerder onder presentatie? Ja. Ook. Al tijdens het maakproces weten kunstenaars vaak dat ze het artistieke eindproduct uiteindelijk ook aan een breder publiek willen tonen. Ze denken alvast aan de doelgroep en de juiste kanalen om die te bereiken. 

Precies omdat die twee processen in elkaar overlopen, combineren veel dossiers de twee functies. Zeker als je organisatie een eigen infrastructuur heeft. Een concertzaal, een podium, een tentoonstellingsruimte. Dan is het niet onlogisch om tegelijk op productie en presentatie in te zetten. 

Toch zijn die twee functies duidelijk te onderscheiden. Productie is alles vóór de laatste stap om het werk voor een publiek te krijgen. Presentatie is alles vanaf die laatste stap. Vernissage en dan de audiogidsen, de kinderworkshops en nocturnes in het museum. Première en dan een hele speelkalender, misschien zelfs internationaal op tournee.

Toch eerder richting ontwikkeling? 

Af en toe is er ook verwarring met ontwikkeling. Begrijpelijk. Soms is het verschil tussen artistiek onderzoek (ontwikkeling) en creatie (productie) niet zo scherp. Bij pure ontwikkeling begeleidt je organisatie in eerste instantie makers bij hun artistieke proces. In het creatie- en productieproces, voor het opzetten van samenwerkingen en bij promotie en publieksbereik hou je je eerder afzijdig. 

Voorbeelden uit de praktijk 

Organisaties die enkel op productie inzetten zijn typisch: podiumgezelschappen, ensembles of orkesten, of productiehuizen in theater, dans en beeldende en audiovisuele kunst.

Kies wijs 

De functie bepaalt de minimum- en maximumpercentages. Bij productie moet je 20 procent aan eigen middelen inbrengen. Ook als je tegelijk inzet op participatie, reflectie of ontwikkeling.


Werkingssubsidies – deadline 1 december

Dien jij op 1 december een aanvraag in voor werkingsmiddelen binnen het Kunstendecreet? Ontdek op deze pagina de meest recente informatie.

Vragen over werkingssubsidies? Stel ze aan ons!

Heb je niet meteen gevonden wat je nodig hebt? Vragen? Mail naar advies@kunsten.be.

Je bent ook van harte welkom op onze virtuele morning coffees, elke week op maandag en woensdag tussen 9u en 10u.