“Event info boxes” in Google, en de JSON-LD van Kunstenpunt

Dankzij Bart van PACKED en nu VIAA, kwam ik in contact met Beat, die een draft schreef over een internationale kennisbank voor de “performing arts”. Er zijn zo al wel wat initiatieven geweest die met “linked data” aan de slag willen gaan voor de kunsten. Vaak zie je dan termen als ISNIRDF, ontologies, EBU CoreSPARQLVIAF, etc. Ik moet toegeven dat ik vaak wat ontmoedigd raak door die nogal droge metadatakost, waarvoor ik helaas geen tijd kan maken.

Wat me daarom net aantrok in de draft van Beat is een soort “down to earth” mentaliteit vanuit de vraag: “wat halen we hier nu uit dat interessant is om de sector te ondersteunen?” En als het gaat over het ondersteunen van de sector, dan zitten we natuurlijk wel in Kunstenpunt territorium.

Een partner in het project van Beat is Culture Creates, een bedrijfje uit Canada met de tagline “Arts Metadata compatible with the AI-powered world”. Mensen die me kennen weten dat ik gruwel van zulke lege-hulzen-taglines. Toen ik echter, ondanks mijn bevooroordeelde walging en met een opgetrokken wenkbrauw, verder naar beneden ging op hun website, zag ik dat ze inzetten op “event info boxes” in Google.

Wat ze doen is simpel: aankondigingen over shows (theater, dans, live muziek, etc.) zo formatteren op een technische en gestandaardiseerde manier (door bijvoorbeeld die linked data van hierboven te gebruiken) dat Google ermee overweg kan. Het gevolg is dat Google, Amazon, Facebook, etc. aan nietsvermoedende gebruikers van de grote technologische monopolies — zowat iedereen dus — suggesties kan doen over evenementen.

Even polsen in Vlaanderen, en — jawel! — we doen al mee. Even een paar screenshots van wat stadstheaters:

De evenementen van Toneelhuis staan gestructureerd in Google
En de KVS staat er ook in!
En op de een of andere manier doet NTGent ook mee.

Dat waren de stadstheaters, even kijken naar een paar andere plekken:

Het is druk in de beursschouwburg, weet Google
Google weet ook van een evenement bij ExtraCity
En ook een bekende jazzclub in Antwerpen slaagt erin om evenementen in Google te krijgen
Van de Ancienne Belgique verwachten we niets anders dan dat ze mee zijn met dit technologische snufje

Hoe komt Google aan die gestructureerde gegevens om ze dan te tonen aan nietsvermoedende zoekers? Wel, de bronnen die worden aangegeven zijn: ticketswap.be, agenda.brussels, facebook.com, opera-capture-club.org, evensi.be, cityplug.be en abconcerts.be.

Op de een of andere manier wisten deze websites Google er van te overtuigen dat ze gestructureerde data hebben over evenementen. Ik ben wat verbaasd om het platform Uit in Vlaanderen van de collega’s van Publiq hier niet in dit lijstje te vinden?

Goed, hoe komt het dat deze platformen wel in Google verschijnen? Even kijken op ticketswap leert ons dat er een klein maar belangrijk stukje code op die website staat, dat we niet in Uit in Vlaanderen terugvinden:

JSON LD op Ticketswap

Dit lelijke stukje tekst verwijst naar ld+json. Dat is technisch voor JSON-LD, een dataformaat waarin linked data — jawel, die droge metadatakost van hierboven — wordt getoond volgens een bepaald schema. En hier gaat het over het type “Event”. Datzelfde stukje code verschijnt ook op al die andere websites! Daar zit dus de clou van het verhaal.

Die verrijking van gegevens met JSON-LD stopt niet bij evenementen. Je kan dit ook doen voor personen. En daar doet Kunstenpunt ook al mee euhm mee. Bijvoorbeeld in onze databank van beeldende kunstenaars hebben de fijne mensen van Mr. Henry (merci Romain!) ook JSON-LD voor onze beeldende kunstenaars voorzien:

JSON LD op databank.kunsten.be voor Geert Goiris

By the way, die json ld hebben we ook voor een tentoonstelling:

JSON LD op databank.kunsten.be voor een tentoonstelling

En we zijn ook enorm aan het bijdragen aan de zichtbaarheid van Belgische muzikanten via Musicbrainz. En die doen ook al aan JSON LD:

JSON LD op Musicbrainz voor Otto Kint

Dat lijkt allemaal maar nerdy en achter de schermen. En dat is het ook. Maar het voorbeeld van de Google Event Boxes toont aan dat het ervoor zorgt dat artistieke activiteiten en kunstenaars extra zichtbaar zijn via digitale kanalen. Die digitale kanalen overstelpen ons met informatie, en er wordt door de technologieontwikkelaars gezocht naar manieren — niet allemaal even goed, bv. de filterbubbels van twitter en facebook — om de informatie die ons bereikt voor te filteren. Wel, de filters die zij proberen te ontwikkelen zullen een voorkeur hebben voor gegevens die goed gestructureerd zijn. Of dat allemaal de beste weg vooruit is, daarover moeten we nog eens goed nadenken. Maar voorlopig dragen we een steentje bij.