Een datamodel voor de artistieke praktijk

Bij het Kunstenpunt willen we de artistieke praktijk van kunstenaars in Vlaanderen en Brussel bijhouden in een databank. Zoals beschreven in een vorige post wordt die data bijgehouden in meerdere databanken. Naar buiten toe willen we echter een eengemaakt beeld kunnen brengen. En ook voor het interne onderzoek moeten die databanken gelinkt zijn.

Daarom zijn we bezig met het ontwikkelen van een geïntegreerd data model waarin de activiteiten van kunstenaars en organisaties gevat worden. Dit geïntegreerde data model zal uiteraard een simplificatie zijn van de veel rijkere data die wordt bijgehouden. Om te kunnen zoeken over de meerdere databanken is die simplificatie wel nodig. De complexere gegevens blijven natuurlijk wel beschikbaar.

“Activiteiten” omvat releases, buitenlandse concerten, binnenlandse podiumpremières, buitenlandse podiumvoorstellingen, solo/groepstentoonstellingen, residenties en opleidingen. “Kunstenaars en organisaties”, ook wel “organiteiten”, omvat muzikanten, bands, platenfirmas, acteurs, theatergezelschappen, theaterhuizen en -producenten, beeldende kunstenaars, curatoren, critici en galleries.

Een Entity Relationship Diagram

Het is misschien niet bijzonder sexy, maar een model van de data komt het best tot zijn recht in een ER diagram. Met zo een diagram krijg je op conceptueel niveau een inzicht in welke data er wordt verzameld. Hieronder is een allereerste versie van het data model dat de drie (Muziekcentrum Vlaanderen, BAM, VTi) Kunstenpunt databanken omvat.

Een allereerste versie 0.0.1 van het datamodel achter de praktijkbeschrijvende databank.

Een organiteit (cf. vorige post, een porte-manteauwoord voor individuele artiesten en artistieke organisaties) oefent een bepaalde functie uit bij een Activiteit, bv. “kunstenaar” of “producent”. De organiteit heeft een bepaald type, bv. “platenfirma”, en kan ook tot een genre behoren, bv. een toneelgezelschap behoort tot het genre “Theater”. De Activiteit is ook van een bepaalde soort, bv. een Release of een Residentie. En een Activiteit heeft ook een Genre, bv. een CD release behoort tot het genre “Popmuziek”. Zowel een Organiteit als een Activiteit kunnen gekoppeld worden aan een stad/land.

Bovendien zijn bijna alle relaties “many to many”. Dat wil zeggen dat iedere organiteit tot meerdere types en genres kan behoren, dat iedere organiteit meerdere functies kan uitoefenen in verschillende activiteiten, dat iedere activiteit met meerdere genres gelinkt kan worden, en dat organiteiten en activiteiten op vele verschillende plaatsen op deze wereld kunnen gepositioneerd worden. Die flexibiliteit was nodig om de huidige realiteit in het kunstenlandschap te kunnen vatten.

Voorbeeld

Laten we even onderzoeken of ons data model een raak voorbeeld uit de praktijk kan omvatten. Nemen we bijvoorbeeld “De Welwillenden”. We zien dat er heel wat organisaties en personen met deze activiteit (podiumproductie) verbonden zijn op de fichepagina van data.kunsten.be. Zo zien we dat Toneelgroep Amsterdam als functie “gezelschap” heeft bij de podiumproductie, of dat Erwin Jans de dramaturgie voor z’n rekening nam. Los daarvan komen we te weten dat deze podiumproductie van het genre “theater” is. Bovendien komen we van de productie te weten welke voorstellingen ermee gelinkt zijn, met bijvoorbeeld de première in de Bourla.

Ben je geïnteresseerd in de boeiende technologische uitdagingen die we bij het Kunstenpunt aangaan? Volg me op twitter!