Publiek gesprek: Identiteit, hybriditeit en creolisatie

11 sep 2021
Publiek gesprekCentrale for Contemporary Art (Brussel)
Hoe dragen kunstenaars en de cultuursector bij aan meerstemmigheid in de stad?

De Centrale for Contemporary Art viert de meergelaagdheid van de kosmopolitische stad met het project BXL UNIVERSEL II : multipli.city

Kunstenaars en burgers die wonen en werken in Brussel nemen eraan deel, net als met de collectieven en bottom-up initiatieven die ze hebben opgericht. Kunstenpunt is één van de partners vanuit het traject Van nieuw- naar diepstedelijke grond.

Met het publiek gesprek ‘identiteit, hybriditeit en creolisatie’ gaan we in op meerstemmigheid in de stad, en hoe kunstenaars en cultuursector daartoe bijdragen.

Programma

moderator: Rachida Lamrabet

panel: 

  • Nedjma Hadj Benchelabi
  • Hadassah Emmerich
  • Lisa Ahenkona

voertaal: Engels

Tijdstip & locatie

zaterdag 11 september
11u00 – 12u30
Centrale for Contemporary Art (Brussel)

Reserveren

Je kan het gesprek gratis volgen, maar we vragen je wel om te reserveren. Dat kan via onderstaande link: reserveer een ticket voor het tijdsslot van 11u op 11/09.

Reserveer via deze link

Over de sprekers

Nedjma Hadj Benchelabi

Nedjma Hadj Benchelabi is geboren in Algiers en werkt vanuit Brussel. Ze is curator, dramaturg en documentairemaker. In het verleden was ze verbonden aan prominente Belgische culturele podia zoals KVS, Les Halles en was ze lid van het theatergezelschap Dito’Dito Brussels.

De laatste jaren draagt ze door haar specifieke expertise regelmatig bij aan publieke debatten en discussies, zowel in Europa als in de Mena-regio. Ze publiceerde diverse artikelen zoals “Poetic and Political Bodies on Taoufiq Izeddiou’s Dance” in Scores, “Creative Urgency – the theatre of Laila Soliman”, en onlangs “Flipping the table as essential set for curating resilience”.

Zij zorgde mee voor de insteek van dit publiek gesprek:

“De veelvormigheid van een stad of een maatschappij is niet alleen een gelukkig feit, maar is ook doordrongen van leed, van historisch en hedendaags onrecht, dat maar al te vaak naar de toekomst wordt verschoven.

Hoe kunnen wij ons het weefsel van verbindingen en hun inhoud voorstellen als er geen voorafgaande (h)erkenning is? Welke relaties kunnen worden aangeknoopt, tussen mensen, met de levenden, in een maatschappij die evolueert in een systeem van misbruik? Hoe kunnen we deze relaties herstellen, helen, heroverwegen, ons voorstellen, niet alleen in termen van ons, mensen, maar ook als deeltjes van een wereldwijd ecosysteem?

Dit herstelproces vraagt dat we onze relaties tot de werkelijkheid en onze daden kritisch bekijken omdat ze een impact hebben op het dagelijks leven, dichtbij of veraf.

Deze tentoonstelling, die zowel kunstenaars als organisaties samenbrengt, biedt ons een platform om na te denken over het afwezigetegenwoordige, een gelegenheid om de realiteiten te erkennen waarmee wij verbonden zijn.”

Lisa Ahenkona

Jonge Brusselse onderzoekster (25), vorig jaar afgestudeerd in de Communicatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel. Momenteel ook aan het werk binnen de vakgroep Communicatiewetenschappen van de VUB als wetenschappelijk medewerker. Zij werkt aan een eenjarig visueel participatief project met mensen met een migratieachtergrond, waarbij zij nadenken over hun eigen beeldvorming. Zij werd uitgenodigd door Cultureghem.

Hadassah Emmerich

Hadassah Emmerich woont en werkt in Brussel. Ze studeerde aan de Academie voor Schone Kunsten van Maastricht, aan het HISK Vlaanderen en aan het Goldsmiths College in Londen. Haar werk wordt internationaal tentoongesteld en is in talrijke collecties vertegenwoordigd.

De kunstenares behandelt uiteenlopende thema’s – identiteit, het lichaam, de voorstellingen van het exotisme, maar ook de dialoog tussen het abstracte en het figuratieve – in kleurrijke schilderijen. Voor BXL UNIVERSEL II: multipli.city heeft Hadassah een grootschalige muurschildering gemaakt, speciaal voor de locatie, gevormd door nieuwe motieven en ornamenten, voorstellingen van het vrouwelijke lichaam en motieven in Indonesische batik. Met de hulp van vinylmallen brengt ze deze ‘versmelting’ met de hand op de muur aan. De felle kleuren die door elkaar lopen, stralen in de ruimte en weerspiegelen de vele projecten die in de tentoonstelling aanwezig zijn.

Rachida Lamrabet

Rachida Lamrabet is een BelgischMarokkaanse schrijfster en juriste. Ze is in 1972 met haar ouders naar België gekomen. In Vrouwland, haar eerste roman – verschenen in 2007 – vertelt zij het parcours van een aantal jonge mannen en vrouwen op zoek naar een beter leven. Met deze roman behaalde zij in 2008 de Vlaamse prijs voor meest veelbelovende debuutroman (Debuutprijs). Rachida Lamrabet maakte ook naam in de theaterwereld met de theaterstukken Belga (2009), Zetels van goud (2012 2018) en De handen van Fatma (2014).

Meer info

ihkv BXL UNIVERSEL II : multipli.city, een project met een expo-forum en tal van evenementen in samenwerking met 11 kunstenaars en 6 Brusselse sociaal – artistieke projecten en burgerinitiatieven.

Bekijk het volledige programma van het slotweekend, waar dit gesprek deel van uitmaakt.