Terugblik op 2023: ontdek het jaarverslag van Kunstenpunt

Wat waren de belangrijkste thema’s voor Kunstenpunt in 2023? Welke bezoekersprogramma’s hebben we georganiseerd voor internationale programmatoren? Welke plekken hebben we in het buitenland bezocht? Hoeveel kunstenaars surfen naar onze website? Lees er alles over in ons jaarverslag.

Een terugblik op 2023 levert een dubbel beeld op. Conflicten en klimaatproblematiek houden de wereld in de ban. Ook de kunstwereld laten ze allerminst onberoerd. Maar het voorbije jaar leverde ook heel wat moois op. Het resultaat van hard werken in de kunsten en bij Kunstenpunt. Resultaten om fier op te zijn.

Zo gaven we in hartje Gent het Muziekarchief van Vlaanderen een prachtig nieuw onderkomen bij KASK & Conservatorium. De collectie van het Muziekarchief omvat quasi-volledig de fysieke muziekreleases in Vlaanderen sinds de jaren 1960, ruim 40.000 dragers groot. Stapsgewijs werkt dit archief nu aan de ontsluiting voor het muziekminnende publiek.

In 2023 hebben we ook onze schouders gezet onder het verzachten van de impact van Brexit. Dit met middelen uit het Brexit Adjustment Reserve fonds. We organiseerden drie online uitwisselingen met meer dan 100 deelnemers. We stuurden 55 Vlaamse makers en kunstwerkers naar het Verenigd Koninkrijk. Met relevante thema’s op de gesprekstafels als duurzaamheid en transitie, kunst en handicap, en cross- sectorale praktijken.

Wat nog? We lanceerden de podcast Gedeelde grond, waarbij we een diverse waaier aan mensen werkzaam in de kunsten aan het woord laten over hun visie op het veld. Gesprekken over kansen spotten en hoe die te grijpen. Over beren op de weg en hoe deze uit de weg te ruimen en te kiezen voor een positief verhaal … Steeds meer van ons werk staat in het teken van zorg. Zorg voor een duurzame sector op mensenmaat, zorg voor verantwoordelijk internationaal werken. En ook: in alle gastvrijheid zorgen voor een juiste ondersteuning van kunstenaars en kunstprofessionals op de vlucht voor crisis en geweld.

Wat is kunst? Het traject met de gelijkaardige naam neemt relevante vragen onder de loep als: wie wikt en beschikt over selectie en ondersteuning voor kunst, op basis van welke criteria, hoe organiseer je hierin grotere meerstemmigheid, en hoe neem je je publiek mee? Met een waaier aan
activiteiten onderzochten we deze vragen. Zo organiseerden we een publiek gesprek en hielden we een grootschalige burgerbevraging. De resultaten hiervan worden in het voorjaar 2024 gedeeld. Daarnaast voerden we focusgesprekken met publiek dat extra drempels ondervindt of bijkomende noden heeft.

Wat die drempels en noden betreft: geen kunst zonder kunstenaars. Voor hen is het vaak lastig om aan onze events te participeren. Net als voor de meeste zelfstandigen betekent een bijgewoond Kunstenpunt-evenement een halve of hele dag gederfde inkomsten. Vanaf 2023 experimenteerden we met manieren om die lasten fair te verdelen tussen makers en freelancers, organisaties met werkingssubsidies, en Kunstenpunt zelf.

Tijdens de laatste sectordag podiumkunsten leverde dat een nieuw en meerstemmiger beeld op: makers waren minstens even goed vertegenwoordigd als mensen werkzaam in organisaties.

Tot slot onze sterkhouders. Ook in 2023 als vaste waarde op het programma: de druk bijgewoonde infosessies, schrijftafels, Morning Coffees, praktijkgemeenschappen, sectorbijeenkomsten, internationale werkbezoeken en bezoekersprogramma’s, onze doorgedreven dataverzameling, ons dagelijks persoverzicht en veel meer. Blader door dit jaarverslag en kom er alles over te weten.

We proberen hier content te tonen van Issuu.

Lees meer over onze privacy policy.

Bekijk de publicatie op Issuu.com