De kunstensector “op Erasmus”?
Het Europese Erasmus-programma is er niet alleen voor studenten hoger onderwijs; het biedt ook mogelijkheden voor de kunstensector.
Herbekijk de opname van deze infosessie
We proberen hier content te tonen van Vimeo.
Kunsten.be gebruikt minimale cookies. Om inhoud te zien die afkomstig is van een externe site, kan die site bijkomende cookies plaatsen. Door de inhoud te bekijken, aanvaard je deze externe cookies.
Lees meer over onze privacy policy.
Professionalisering in het buitenland, samenwerkingsprojecten met buitenlandse organisaties… Het kan! Erasmus opent deuren, ook voor onze sector.
Wat dit kan zijn, hoe je er gebruik van kan maken, waar je meer informatie vindt… Renilde Reynders van Epos vzw vertelt het je graag!
We laten er ook collega’s aan het woord die hun ervaringen met dit Europese programma willen delen: was het moeilijk om de subsidies te verkrijgen, wat waren valkuilen en pluspunten, zouden ze er nog mee aan de slag willen?
Programma
- welkom & praktische zaken (door Kunstenpunt)
- een korte introductie rond de mogelijkheden van Europese ondersteuning/subsidies bij internationale samenwerking: stand van zaken Creative Europe en het verschil met of de verhouding tot andere programma’s zoals Erasmus+ (door Gudrun Heymans – Creative Europe Desk Vlaanderen
- voorstelling van Erasmus+ en wat dit programma zou kunnen betekenen voor de kunstensector (door Renilde Reynders – EPOS Vlaanderen)
- 3 inspirerende presentaties & getuigenissen van organisaties die al deelnamen aan Erasmus+
1. muziek: ‘Sing Me In’ – Lucille Lamaker (Koor&Stem)
‘Sing Me In, collective singing in the integration process of young migrants’ is ontstaan op vraag van de internationale koorwereld om de situatie van kinderen en jongeren met een migranten- of vluchtelingenachtergrond beter te leren kennen.
Via dit Erasmus+-project leerde Koor&Stem enorm veel over het samen zingen met jonge migranten en vluchtelingen. Maar vooral: wat kan samen zingen voor hen betekenen en waar kan Koor&Stem het verschil maken. Het project stelde hen ook in staat om onderzoek te doen, internationale ervaringen uit te wisselen en een nieuw netwerk op te bouwen.
2. beeldende kunsten: ‘ICT in musea’ – Ewout Vanhoecke (mu-zee-um)
Sinds 2003 is mu-zee-um actief betrokken in Erasmus+ programma’s en mede daardoor heeft de werking geleidelijk aan een internationale dimensie gekregen. Van het jongerenluik ‘Youth In Action’ (rond individuele mobiliteit) zowel als zend- en als gastorganisatie tot ‘Youth Exchanges’ waar kunst en cultuur de rode draad vormden, om dan later in te stappen in volwasseneneducatie met Leer-partnerschappen (Generation Cross Over, ETNA), Job Shadowing (ICT in Museums) en Strategische Partnerschappen (TANDEM).
Deze Europese projecten hebben een enorme meerwaarde voor de dagelijkse werking en hebben de visie op kunsteducatie bij personeel, vrijwilligers, raad van bestuur en partners sterk verbreed en verrijkt.
3. podiumkunsten: ‘Big Deal’ – Jeroen Baeyens (Theater A tot Z)
B.I.G. D.E.A.L. stands for “Bridging Input Gaps for the Disadvantaged to Enhance the outcome of non-formal Adult Learning”. Six partners make BIG DEAL and have their cultural and creative practices in common: two cultural centres, two theater groups, one social service provider and one over-arching council. BIG DEAL develops learning results through creative and artistic practices as a tool of self-development in the field of non-formal adult learning.
- Q & A
Datum en tijdstip
woensdag 7 oktober
10u-12u