A Fair New World?! Talk

24 mei 2022
Publiek gesprekS.M.A.K. Gent
Welke duurzame bijdrage kan de kunstensector leveren in tijden van (humanitaire) crisis?

Paradise Series I (2013) by Samah Hijawi

Een gesprek over duurzaam engagement en ingebouwde solidariteit.

Oorlog, pandemie, klimaatramp … Wanneer het noodlot toeslaat willen mensen helpen, ook in de kunsten.

Kunst verhoudt zich als vanzelf tot de wereld. De vraag is wel: wat kan of moet haar rol zijn bij rampspoed? Als we willen bouwen aan een “Fair New World”, hoe maken we dat engagement structureel? Hoe kunnen we op lange termijn helpen wanneer humanitaire rampen zich voordoen?

Datum en Locatie

24 mei, 19.30u
S.M.A.K., Jan Hoetplein 1, Gent

Taal

In het Engels, de opname van de talk wordt achteraf vertaald naar het Nederlands

Schrijf in

Schrijf je hier (gratis) in voor de panel talk

Over de sprekers

Abdullah Alkafri

Abdullah Alkafri is een bekroond toneelschrijver en theaterregisseur. Hij heeft samengewerkt met kunstorganisaties zoals LIFT (UK), het Royal Court Theatre (UK), IEVP (Noorwegen) en Lark (USA). Hij werkt ook als trainer, strategisch planner, fondsenwerver en ontwerper voor kunstinterventie-initiatieven, onder andere met Culture Resource (Al Mawred Al Thaqafy) en de Friedrich Ebert Stiftung in Libanon, Syrië, Tunesië, Jemen en elders. Hij is lid van selectiecomités voor de Arabische Raad voor Sociale Wetenschappen, en een regelmatige medewerker van het MENA Theater Lab van het Sundance Institute en het bestuur van de 7de Wereldtop over Kunst en Cultuur.

In 2014 werd Abdullah Alkafri (als stichtend lid van Ettijahat – Independent Culture) gekozen om mevrouw Rana Yazji op te volgen als directeur van de ngo. De organisatie zet zich in voor Syrische kunstenaars en cultuurbeoefenaars in de Arabische regio en Europa. De organisatie biedt opleidingsmogelijkheden aan kunstenaars, cultuurbeoefenaars en academici, en verleent ook financiële en juridische steun. Alkafri doceert ook theater aan de Université Saint-Joseph in Beiroet, waar hij momenteel ook doctoreert.

Alexandra Tryanova

Alexandra Tryanova is een in Antwerpen gevestigde onafhankelijke curator. Ze werd geboren in Odesa en ze werkt met thema’s als recreatie, Oost-Europese conceptuele kunst, gender en institutionele kritiek. In het kader van de 5de Biënnale voor Hedendaagse Kunst in Odessa (2017) heeft ze een niet-productionele residentie “Kunsthalle Lustdorf” opgericht, die haar werk voortzet als een onafhankelijke artistieke en curatoriële vereniging voor open praktijken en technologieën in een buitenwijk van Odessa. Tussen 2018 en 2019 werkte ze als curator bij het Museum voor Moderne Kunst in Odessa, waar ze een lijst tentoonstellingen samenstelde waaronder (un)named van Nikita Kadan en In memoriam-tentoonstelling van Stas Volyazlovsky. Als junior curator van het PinchukArtCentre was Alexandra co-curator van de tentoonstelling Ain’t nobody’s business (2019) en curator van de tentoonstelling van de 20 kunstenaars die op de shortlist stonden voor de PinchukArtCentre Prize (2020). In 2021 vervolgde ze haar studie in België met de opleiding Curator aan het KASK (Gent) en werkt ze nu samen met Jester (Genk) in het kader van de reeks Conflictzones.

Dušica Dražić

Dušica Dražić is kunstenaar, curator en creatief producent. Ze verkent ruimtes van onregelmatigheid die een sterke politieke betekenis dragen. Dušica analyseert hun transformatie en heroverweegt ze op het niveau van culturele continuïteit. De geschiedenis van de plek en tegengestelde interpretaties van het verleden staan altijd op de voorgrond van haar praktijk. Vaak brengt de complexiteit van het onderwerp een combinatie van wetenschappelijke en artistieke benaderingen met zich mee, die transdisciplinair en collaboratief werk bevorderen. Ze nam deel aan tal van solo- en groepstentoonstellingen en was resident bij o.a: Q21-Museums Quartier (Wenen), Iaspis (Stockholm), ISCP (NYC), KulturKontakt (Wenen), TimeLab (Gent) en Tobačna 001 (Ljubljana). Dražić heeft samenwerkingsprojecten en tentoonstellingen geïnitieerd en gecureerd. In 2018 was ze samen met Wim Janssen medeoprichter van OUT OF SIGHT, een locatie voor hedendaagse kunst in Antwerpen, gewijd aan audiovisuele, experimentele en op tijd gebaseerde praktijken. OUT OF SIGHT legt de waarde bloot binnen wat we vaak als anders, marginaal of zelfs ongewenst beschouwen. Het is een ruimte waar het poëtische en het politieke naast elkaar bestaan.

Sinds 2020 werkt Dražić als creatief producent en artistiek medewerker bij wpZimmer, een internationale werkruimte voor de kunsten, met een focus op performance en hybride artistieke praktijken.

An Vandermeulen

Ann Vandermeulen is de artistiek coördinator van Globe Aroma. Globe Aroma is een artistieke werk- en ontmoetingsplaats die ruimte, tijd en een netwerk biedt aan kunstenaars, co-creatoren en kunstliefhebbers met een achtergrond als nieuwkomer. De plek ondersteunt mensen die door de status van hun precair burgerschap vaak specifieke uitdagingen ervaren bij de toegang tot de kunstensector en de ontwikkeling van artistieke praktijken. Globe Aroma bouwt daarom in alliantie met de Vlaamse, Brusselse en internationale culturele, educatieve en migratiesector aan een mentale en infrastructurele tussenruimte waarin een community kunst kan creëren, ontdekken en met een breed publiek delen.

Over de moderator

Milica Ilic

Milica Ilic is een cultureel werker gespecialiseerd in transnationale samenwerking, in het bijzonder binnen de hedendaagse podiumkunsten. Bij Onda, het Franse bureau voor spreiding van podiumkunsten, coördineert ze RESHAPE, een experimenteel onderzoeks- en ontwikkelingsproject dat de organisatiemodellen van de kunstsector in Europa en het zuidelijke Middellandse Zeegebied opnieuw wil uitdenken.

Voorheen was ze Internationaal Adviseur bij Onda, communicatie- en administratiemanager bij IETM (Internationaal netwerk voor hedendaagse podiumkunsten) en projectmanager bij de Universiteit voor Kunsten in Belgrado. Als freelance consultant werkt zij aan diverse internationale culturele samenwerkings-, opleidings-, onderzoeks- en evaluatieprojecten.

beeld: (c) Samah Hijawi