Vlaamse duo’s kunstenaars-programmatoren naar TPAM Japan: “We kunnen veel leren van elkaar.”

TPAM Performing Arts Meeting 2014 (c) TPAM

Het Japanse TPAM Performing Arts Meeting  is een van de belangrijkste netwerkplatformen voor hedendaagse podiumkunsten in Japan en Azië. Kunstenpunt nodigde via een open call geïnteresseerde duo’s van kunstenaars-programmatoren uit om deel te nemen. Marijke De Moor legt uit waarom Kunstenpunt dit werkbezoek organiseert.

Twee duo’s met een visie op artistieke samenwerking met Japan & Azië reizen deze dagen naar TPAM Performing Arts Meeting. Choreografe Liz Kinoshita vertrekt samen met STUK-programmator en toekomstig adjunct-directeur van P.A.R.T.S. Charlotte Vandevyver; kunstenaar Myriam Van Imschoot gaat met Karlien Vanhoonacker, artistiek coördinator bij Pianofabriek en artistiek adviseur bij Springfestival.

Marijke De Moor – verantwoordelijk voor internationale relaties in de podiumkunsten bij Kunstenpunt – ziet in het werkbezoek belangrijke kansen. “Kunstenpunt wil twee duo’s de kans geven om de podiumkunstenscène in Japan te verkennen en contacten te leggen. Het gaat verder dan promotie. Deelnemers omarmen een andere professionele cultuur en stappen uit hun vertrouwde denkwereld.”

De Japanse en bij uitbreiding Aziatische context van productie en spreiding van podiumwerk is erg verschillend met die in Vlaanderen en Brussel. Waarom is Azië zo’n belangrijke regio voor onze podiumsector?

De Moor: “Toen Kunstenpunt in 2017 expertentafels over Japan en China organiseerde, zagen we een grote belangstelling voor de regio. In onze podiumkunstensector is er veel interesse in Azië. Er zijn interessante artistieke ontwikkelingen rond jonge makers, er liggen kansen tot samenwerking en er ontstaan vandaag tal van nieuwe netwerken zoals het Asia Network for Dance (AND+) of het Producers’ Network Meeting & Forum. Verder zijn er heel wat grote en prestigieuze projecten die op stapel staan zoals het Taipei Performing Arts Centre en het West Kowloon Cultural District in Hong Kong. Maar minstens zo interessant zijn de jonge en meer risicovolle initiatieven die worden ontwikkeld door creative producers of kunstenaars. We kunnen veel leren van elkaar.”

Waarom organiseert Kunstenpunt dit werkbezoek? Wat is het ideale resultaat?

De Moor: “Voor onze deelnemende duo’s kunstenaars-programmatoren willen we helpen met het het uitbreiden van hun netwerk en het creëren van samenwerkingen met spelers ter plaatse. Het kan dan gaan over presentatie, residentie of coproductie. Voor Kunstenpunt wil ik nieuwe contacten leggen en bestaande opnieuw activeren, maar ook meer inzicht krijgen in de context en nieuwe tendensen in de podiumkunsten in Japan en bij uitbreiding Azië, zodat ik die kennis ook kan delen met het werkveld hier.”

Kunstenpunt werkt voor dit werkbezoek samen met het Franse ONDA en het Britse Artsadmin, maar ook met Vlaams cultureel verbindingskantoor Arts Flanders Japan. Hoe helpen deze partners om dit werkbezoek extra gewicht te geven?

De Moor: “Het Franse ONDA (Office National de Diffusion Artistique) is al langer een gewaardeerde partner van Kunstenpunt. Zij gaan al enkele jaren naar TPAM en hebben dus al heel wat expertise. En waarom zouden Frankrijk, Duitsland, UK en Vlaanderen allemaal aparte delegaties samenstellen? Het is veel interessanter en logischer om de krachten te bundelen en van elkaar te leren. Ook ben ik benieuwd naar de dynamiek tussen de mensen van deze Europese delegatie onderling. Ook daar gaan ongetwijfeld interessante contacten gelegd worden. Ten slotte werken we ook goed samen met Arts Flanders Japan, het cultureel verbindingskantoor in Tokyo dat de opdracht heeft culturele relaties tussen Vlaanderen en Japan te voeden. Na dit werkbezoek bekijken we samen hoe we eventueel kunnen bijsturen voor gelijkaardige initiatieven in de toekomst.”

K.P.

Kunstenpunt