Re/set: nog meer experimenteren met beeld, geluid en montage

Hanne De Backer - As We Walk (c) Knokke-Heist.be

We vinden vandaag heel wat inspirerende initiatieven in de kunsten. Veel van deze ideeën kunnen we meenemen na de lockdown. Na het live streamen, of het uitzenden van opgenomen voorstellingen en concerten in 2020, experimenteren theatermakers en muzikanten dit jaar met beeld, geluid en montage. Hoe bereiken kunstenaars hun publiek met deze experimenten?

Bestaande voorstellingen worden vandaag niet alleen meer aangepast voor buiten, of voor een geluids- of multicamera opname. Heel veel producties worden gecreëerd in een nieuwe ruimte die fysiek én digitaal kan zijn, en waar het live wordt opgenomen en gemonteerd. Het doet ons denken aan het eerdere werk en films van Anne Teresa De Keersmaeker, Wim vandekeybus, Milo Rau of Ivo Van Hove. Deze trend naar hybridisering zet zich door de coronacrisis op grote schaal voort.

De choreografie Drumming van Anne Teresa De Keersmaeker werd live gefilmd in de ROSAS performance ruimte en gestreamd met camera’s die bewegen tussen en boven de dansers. De voorstelling YELLOW, The sorrows of Belgium II : REX’ van Luc Perceval (NTGent) over de Vlaamse collaboratie tijdens de tweede wereldoorlog is geen voorstelling op scène maar een filmische versie die te bekijken is via een livestream. Het Paasverhaal ‘The New Gospel van Milo Rau is een documentaire die verdeeld wordt door MOOOV. Bij Theater Antigone werkt Haider Al Timimi aan een filmische versie van ‘De Barbaren’. De productie was voorzien als podiumvoorstelling. 

The New Gospel – Milo Rau (c) Armin Smailovic

De Antwerpse saxofoniste Hanne De Backer trok met twee muzikanten, een kameel en een cameraploeg langs de tien Belgische kuststeden. Op het strand en in de duinen doen ze performances die geregistreerd worden voor de muziekdocumentaire ‘As We Walk’.

Radio

Theatermakers worden ook radiomakers. Met ‘Radio Toneelhuis’ gaf de ploeg van het Toneelhuis een inkijk in wat hen bezighoudt, waar ze inspiratie uit putten, en waar ze aan het werken zijn. Het was vaak een gesprek, maar soms ook een fragment uit een theatertekst of een streepje muziek. De Koekelbergse Alliantie van Knutselaars (K.A.K.) maken 12 uur radio met ‘De Republiek der Dromen’, of het gezelschap TransfoCollect met ‘Laboratoire Trottoir’, een driedelige live radio show vanuit Schaarbeek met de stem van de stoep. Ook De Nwe Tijd komt met podcasts in hun serie De Tussentijd.

Radio Toneelhuis – Anna Luyten en Lisaboa Houbrechts (c) Toneelhuis

Ook individuele muzikanten of performers exploreren de mogelijkheden van beeld, geluid en montage. Componist en zanger Noah Thys maakte een ‘one-man cover’ van het traditionele Schotse lied Fionnghuala (bewerking van Michael McGlynn). Thys nam de verschillende stemmen één voor één op. De stemmen klinken samen als koor en werden visueel gemonteerd als een zoom-mozaïek. Dit weekend brengt het Vlaams Radiokoor een concertfilm van de Johannespassie, waarin beeld en klank verweven worden als livestream. 

Michael McGlynn: Fionnghuala – One-man Cover
Je leest: Re/set: nog meer experimenteren met beeld, geluid en montage