Perspective: Underground #2: Wout Lievens – dunk!festival

Wout Lievens

Meer dan een decennium geleden zag dunk!festival het levenslicht in Zottegem (of all places). Van een benefietconcert voor de plaatselijke basketclub, groeide dunk! in geen tijd uit tot een wereldwijd gerespecteerd postrock-evenement, -label en sinds kort ook -platenzaak. Meer dan reden genoeg om hun boeiende werking eens onder de loep te nemen.

We proberen hier content te tonen van Vimeo.

Kunsten.be gebruikt minimale cookies. Om inhoud te zien die afkomstig is van een externe site, kan die site bijkomende cookies plaatsen. Door de inhoud te bekijken, aanvaard je deze externe cookies.
Lees meer over onze privacy policy.

Bekijk de video op Vimeo

De videoreportages van Jeroen Dewilde spreken voor zich. Maar onder het motto ‘share your learning curve’ lichten we telkens een aantal interessante bevindingen uit bij elk fragment. Enkele van die ‘light bulb moments’ die ons tijdens het gesprek met Wout overvielen waren:

  • dunk! begon louter als festival, maar baat intussen ook een label en een platenwinkel uit. Die drie versterken elkaar en er ontstaat een wisselwerking tussen de platformen: groepen die een straffe festivalshow spelen kunnen een plaat uitbrengen bij het label, en omgekeerd.
  • De optelsom van de inkomsten van het festival, het label en de winkel samen zijn net genoeg om coördinator Wout Lievens een voltijds loon te kunnen uitbetalen. Het gros van de inkomsten vloeit voort uit dunk!records.
  • dunk! werkt met meer dan 100 enthousiaste vrijwilligers, die vergoed worden in onder meer festivaltickets, drank en eten.
  • Hoewel de capaciteit van dunk!festival niet bewust beperkt wordt, vindt de organisatie het belangrijk om zich niet te laten leiden door commerciële logica. De kwaliteit van zowel de uitgaven (label) als de productie en beleving (festival) ten allen tijde voorop staan.
  • Omdat vinyl opnieuw populair is, lopen de wachttijden bij perserijen vaak op tot 3 à 4 maanden. Grotere oplages krijgen immers voorrang. Om dit probleem te omzeilen start dunk!records binnenkort zelf met het persen van vinyl. Van D.I.Y. gesproken!

In deel 3 van Perspective: Underground gaan we langs bij Joris Vaes, de man achter het onafhankelijke “bass-oriented” elektrolabel Tangram Records uit Leuven: thuishaven van onder meer Up High Collective, Moodprint en LTGL.

N.K.

Nico Kennes