How to COOP the internet economy

Veel volk op de conferentie over coöperatieve deelplatformen op 9 maart 2017 voor een overladen dagprogramma. Zowel academici als praktijkmensen deelden hun kennis over de uitdagingen van de online deeleconomie.

Hoe werken die online deelplatformen, wat zijn de kansen en welke de bedreigingen ervan? Koen Frenken van de Universiteit Utrecht deed het helder uit de doeken.

We proberen hier content te tonen van YouTube.

Kunsten.be gebruikt minimale cookies. Om inhoud te zien die afkomstig is van een externe site, kan die site bijkomende cookies plaatsen. Door de inhoud te bekijken, aanvaard je deze externe cookies.
Lees meer over onze privacy policy.

Bekijk de video op YouTube

Daarna zocht Trebor Scholz van The New School (NY) een antwoord op de vraag welke alternatieven er nodig zijn voor de extreme centralisatie op internet door the big four Google, Microsoft, Apple en Amazon. Talrijke tegenreacties zijn wereldwijd gedreven door de wens dat technologische innovatie naast geld ook sociale waarde creëert en de planeet niet uitput. Daarvoor is er volgens deze spreker een differentiatie nodig van de digitale economie, waarbij platformen in handen zijn van de gebruikers: ondernemers en burgers. The internet of cooperation stelt de commerciële deelplatformen, gefinancierd door beursspeculatie, fundamenteel in vraag en brengt een nieuwe beweging op gang om initiatiefnemers met elkaar in contact te brengen, kennis te delen en beleidsvoorstellen te formuleren.

We proberen hier content te tonen van YouTube.

Kunsten.be gebruikt minimale cookies. Om inhoud te zien die afkomstig is van een externe site, kan die site bijkomende cookies plaatsen. Door de inhoud te bekijken, aanvaard je deze externe cookies.
Lees meer over onze privacy policy.

Bekijk de video op YouTube

In de loop van de dag deelden verschillende sprekers hun ervaringen met coöperatieve deelplatformen in binnen- en buitenland: lokale sociale innovatie-acties opzetten, elektrische auto’s delen, verse voeding rechtstreeks van de producent aan de klant leveren, huiskamerrestaurants, peer to peer production… allemaal via coöperatieve organisatiestructuren en online platformen. Aan het eind van de dag waren lang niet alle vragen beantwoord, al was er een verdienstelijke poging ondernomen om de kenniskloof zowel academisch als praktisch te verkleinen. Wat mij toch verraste: geen enkel van de gepresenteerde binnenlandse praktijkvoorbeelden bereikte financieel al het break-evenpunt. De verlieslatende kant van het ondernemen via internet komt zelden ter sprake; respect voor de openheid van deze ondernemers.