Elf kunstenaars uit Vlaanderen nemen deel aan Lubumbashi Biënnale
Younes Baba-Ali, Sammy Baloji, Marjolein Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Athar Jaber, Vincent Meessen, Wendy Morris, Grace Ndiritu, Léonard Pongo, Maarten Vanden Eynde en Guy Woueté: deze kunstenaars die wonen en werken in Vlaanderen en Brussel nemen deel aan de zesde Lubumbashi Biënnale die opent op 24 oktober.
Younes Baba-Ali, Sammy Baloji, Marjolein Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Athar Jaber, Vincent Meessen, Wendy Morris, Grace Ndiritu, Léonard Pongo, Maarten Vanden Eynde en Guy Woueté: deze kunstenaars die wonen en werken in Vlaanderen en Brussel nemen deel aan de zesde Lubumbashi Biënnale die opent op 24 oktober.
Deze editie van de Lubumbashi Biënnale, Future Genealogies. Tales From The Equatorial Line onderzoekt de mogelijkheden om de cartografie van de wereld te herdenken en om Congo los te weken van de zogenaamde ‘periferie’.
2019 is voor de Biënnale in veel opzichten een scharniermoment in de geschiedenis. Vele landen in Afrika staan op het punt staan de zestigste verjaardag van hun onafhankelijkheid te vieren, en de wereldwijde omwenteling van ’68 is iets meer dan vijftig jaar oud is.
In een tijd waarin museale instellingen over de hele wereld worden aangespoord om over te gaan tot hun dekolonisatie van kunst, wil de Biënnale toekomstbeelden opnieuw voorop stellen.
Tekenen van klimaatverandering en de opkomst van nieuwe golven van feminisme en migratie markeren een nieuw tijdperk. Voor de organisatoren hebben al die dingen een belangrijk invloed op de postkoloniale constellatie waarin de wereld sindsdien leeft.
In een tijd waarin de teruggave van geroofde Afrikaanse kunstwerken een brandende geopolitieke kwestie is geworden en waarin museale instellingen over de hele wereld worden aangespoord om over te gaan tot hun dekolonisatie van kunst, wil de Biënnale toekomstbeelden opnieuw voorop stellen.
Lokale en internationale kunstenaars – waaronder de in België werkende kunstenaars Younes Baba-Ali, Sammy Baloji, Marjolein Dijkman, Pélagie Gbaguidi, Athar Jaber, Vincent Meessen, Wendy Morris, Grace Ndiritu, Léonard Pongo, Maarten Vanden Eynde en Guy Woueté – ontwikkelen nieuwe verhalen om het traditionele begrip van genealogie en afstamming los te laten en zo op zoek te gaan naar nieuwe evenwichten tussen hier en daar, tussen centrum en periferie, tussen vroeger en morgen. Door haar geschiedenis en huidige situatie biedt Lubumbashi een strategisch observatie- en creatieplatform om deze nieuwe verhalen vorm te geven.
Over de Biënnale van Lubumbashi
De Biennale de Lubumbashi is uitgegroeid tot één van de meest experimentele en dynamische artistieke evenementen op het Afrikaanse continent. Het project biedt een professioneel platform voor kunstenaars en culturele actoren in Congo en een kader voor internationale ontmoeting en uitwisseling.
De biënnale, gecureerd door Sandrine Colard, is een initiatief van Picha, een onafhankelijke kunstenaarsorganisatie in Lubumbashi die artistieke creatie in Congo ondersteunt en promoot. Picha werkt al langer samen met onderwijs- en kunstorganisaties en kunstenaarsinitiatieven uit België, o.a. Africalia, AfricaMuseum, Enough Room for Space, KU Leuven, LUCA School of Arts, Mu.ZEE, UAntwerpen, WIELS.
Werkbezoek op uitnodiging van Kunstenpunt
Op uitnodiging van Kunstenpunt neemt Serine Ahouéfa Mekoun deel aan de openingsweek om er interviews met kunstenaars af te nemen; haar werk wordt nadien ook gepubliceerd in H ART. Het werkbezoek is gefaciliteerd door Picha en het team van de biënnale.