Ménage à trois – part III

21 dec 2021
NetwerkontmoetingCharleroi
Ontmoeting tussen de Vlaamse, Brusselse en Waalse beeldende kunsten.

Adrien Tirtiaux - Terre brûlée, 2011 (La Porte d'Adrien) - Interventie in het kader van HOTEL CHARLEROI 2011, Terril des Piges, Charleroi

Ménage à trois is een jaarlijks programma van bijeenkomsten tussen de Vlaamse, Brusselse en Waalse beeldende kunstenscènes om elkaar aan beide kanten van de taalgrens beter te leren kennen.

Na de eerste twee edities in Gent rond nieuwe formats van samenwerking en productie, neemt deze derde editie de groep mee naar Charleroi. Op die plek gaan we kijken naar de manier waarop kunstenaars omgaan met de eigenheid van deze postindustriële stad, hoe ze erop reageren of ermee in interactie gaan. Al wandelend ontdekken we de denkbeeldige werelden die zich daar ontvouwen, de manier waarop kunstenaars in het landschap investeren alsook de verschillende artistieke dynamieken in de stad.

Programma

10u00: Verwelkoming aan het station van Charleroi door Lissa Kinnaer en Pascale Viscardy

10u15: Wandeling over een deel van de Boucle noire, een route langs interessante sites en terrils, met verschillende interventies (zie lijst hieronder)

13u30: Lunch en presentatie over de werking van het Eden cultureel centrum door Manon Istasse

15u30: Bezoek aan de tentoonstelling Brognon Rollin in BPS22 met een presentatie van Nancy Casielles (curator van BPS22) over de twee interventies van kunstenaars die de relatie met de stad Charleroi illustreren (Teresa Margolles en Brognon Rollin)

17u30: Afsluitende drink

Tijdstip & locatie

dinsdag 21 december
10u tot 17u

Het evenement is volzet. Er zijn geen plaatsen meer.

Kunstenaars op het parcours in Charleroi

Micheline Dufert en Francis Pourcel

Na een muzikale periode rijk aan ontmoetingen en experimenten in de jaren 70 en begin jaren 80, recentelijk opgetekend door verschillende onafhankelijke labels zoals SubRosa, DarkEntries, CherryRed, EEtapes, stellen Micheline Dufert en Francis Pourcel sinds 2010 het landschap van Charleroi in vraag, van hun jeugdherinneringen tot de postindustriële mutatie via de blog cheminsdesterrils. De Boucle noire is ontstaan uit hun stedelijke verkenningen, gesprekken met buurtbewoners, hun haat-liefde verhouding tot de stad, de verlatenheid van fabrieken en mensen, gecombineerd met hun passie voor wandelen.
cheminsdesterrils.be

Julien Dailly

RESERVOIR A kristalliseert in 2007 de gehechtheid van Julien Dailly en Georgios Maïllis aan het grondgebied van de stad Charleroi. In de jaren tachtig was Charleroi een stad met een verborgen architectuur omdat ze zwart was en ontkend werd. Een stad waar de notie van openbare ruimte beperkt is tot die van een parkeerplaats en waar de cirkelvormige stadssnelweg hen een bijzondere visie en klank biedt. Een atypische ervaring van de stedelijke ruimte die de architecten een voorliefde voor infrastructuur, de hardheid en de schoonheid van de droefheid bijbrengt. RESERVOIR A is sinds 2018, Julien Dailly en de opening naar andere gebieden en andere samenwerkingen om alternatieven voor te stellen voor de veralgemeende verspilling van onze landschappen.
reservoira.org 

Marie-Noëlle Dailly

Marie-Noëlle Dailly studeerde af aan de ERG in Brussel, in het atelier van Jacques Vilet en Gilbert Fastenaekens. Als fotografe die zich bezighoudt met landschap, moderne, hedendaagse of volkse architectuur, is Marie-Noëlle Dailly bijzonder gevoelig voor de plastische dimensies van het stadslandschap. Ze werkt voornamelijk voor instellingen en architectenbureaus (Guide d’architecture moderne et contemporaine de Charleroi, 2017). Ze is ook professor fotografie aan de Académie des Beaux-Arts in Charleroi en co-curator met Benoît Dusart van de tentoonstellingsruimte Incise in Charleroi, gewijd aan de installatie van werken in situ en doelbewust gericht op de openbare ruimte.
incise.be

Benoît Dusart

Benoît Dusart is hoogleraar sociologie aan de Haute Ecole Condorcet en La Cambre, kunstcriticus en co-curator van de tentoonstellingsruimte Incise (2008-2020).
incise.be 

Adrien Tirtiaux

Adrien Tirtiaux is opgeleid als bouwkundig ingenieur en beeldend kunstenaar. Zijn artistieke praktijk is contextueel, hij reageert met installaties, sculpturen, performances of tekeningen op de ruimtes en situaties waarin hij wordt uitgenodigd om te interveniëren. Adrien Tirtiaux is ook de initiatiefnemer, met Antoine Turillon en Hannes Zebedin van het HOTEL CHARLEROI project. Tussen 2010 en 2014 heeft deze soepele structuur van residenties van kunstenaars een honderdtal internationale beeldende kunstenaars in Charleroi verwelkomd en elk jaar een gedurfde tentoonstelling georganiseerd in de openbare of semi-openbare ruimte van de stad, in samenwerking met lokale instellingen.
adrientirtiaux.eu
hotelcharleroi.com 

Michael Bianchi 

Michael Bianchi is architect en docent-onderzoeker aan de faculteit Architectuur van de Universiteit van Luik, verbonden aan het laboratorium ndrscr/architecture and politics en het programma Territory, Space, Place. Hij voert momenteel een doctoraatsonderzoek uit dat gewijd is aan de politieke verbeelding van de industriële stad, met bijzondere aandacht voor het land Charleroi.

Sébastien Lacomblez en Thomas Delin

Sébastien Lacomblez is al meer dan 10 jaar actief op het gebied van hedendaagse kunst en design en legt zich in het bijzonder toe op de realisatie van projecten waarbij de mogelijkheden van de digitale technologie worden benut. Van 2013 tot 2019 werkte hij aan de zijde van de Bouwmeester in Charleroi. In 2018 nam hij als artistiek directeur deel aan de realisatie van het Eurotopie-project voor de Architectuurbiënnale van Venetië. Constant in zijn werk is een interesse in de relaties die het levende verenigen met technische en meer globaal culturele systemen. Sébastien Lacomblez beschouwt het landschap als de belangrijkste kunstvorm in zoverre dat het de omgeving van iedereen modelleert. In 2019 richtte hij, samen met Thomas Delin, Carbonifère op. Deze landschapsontwerpstudio streeft ernaar rijke en levendige ruimten te creëren. De verbetering van de leefomgeving, en meer in het algemeen van de milieukwaliteit.
carbonifere.com

Manon Istasse 

Manon Istasse is projectmedewerker bij Eden Centre Culturel de Charleroi, voordien een antropologe en een hersenreflexologe die is teruggekeerd naar de ‘pays noir’.
eden-charleroi.be

David Brognon & Stéphanie Rollin

Winnaars van de Best Solo Show op Art Brussels in 2013 en finalisten in 2015 voor de Ricard Foundation Prize in Parijs, Brognon Rollin manipuleren rauw, vaak marginaal maatschappelijk materiaal, waarvan de terugkerende motieven zijn opsluiting, verwachting en controle. De tentoonstelling L’avant-dernière version de la réalité geeft aan de hand van een selectie van een veertigtal werken, verrijkt met enkele nieuwe producties in elke fase, de belangrijkste etappes van de artistieke ontwikkeling van het duo weer. De verschillende werken verweven een cluster van steeds terugkerende bekommernissen die de tentoonstelling haar samenhang verlenen. Deze samenhang wordt versterkt door een clair-obscur scenografie die, naar het beeld van hun aanpak en de tentoongestelde werken, ontdaan is van alle overbodige elementen om zich te concentreren op het essentiële.
bps22.be 

Nancy Casielles 

Nancy Casielles is curator bij BPS22, Musée d’art de la Province de Hainaut, waar zij onder meer de eerste solotentoonstelling van Teresa Margolles in België samenstelde. Zij begeleidde ook het hele productieproces van een collectief van arbeiders van de Caterpillar fabriek en de kunstenaars Stéphanie Rollin & David Brognon. Nancy Casielles is ook betrokken bij de tentoonstellingspraktijk met de meesters van de Beeldhouwwerkplaats van La Cambre-ENSAV.
bps22.be