Flanders Arts Institue is looking for: editor / content manager (m/v/x, 80%)

(c) Michiel Devijver

Do you write fluently? Can you structure and summarise complex material in a comprehensible way? Do you understand copywriting and producing print publications? Do you like to bring order to a multitude of online text? Do you have a perfect command of Dutch? Does the English language hold no secrets for you? Then we are looking for you. Read the full job description below (in Dutch).

Kunstenpunt ondersteunt het kunstenveld met kennis, onderzoek en advies. We zijn op zoek naar een redacteur en online content manager.

Wat?

Als redacteur schrijf je teksten en help je collega’s met de (eind)redactie, samenvatting en vertaling van hun teksten. Je schrijft helder, laagdrempelig en voor verschillende doelgroepen: kunstenaars, kunstprofessionals en beleid.

Als content manager help je bij het organiseren en logisch online plaatsen van de vele content op onze website. Je volgt de productie op van onze gedrukte publicaties.

Functieomschrijving

Samen met twee communicatiecollega’s zet je de Vlaamse en Brusselse kunstenscene en de projecten van Kunstenpunt in de kijker. Dit doe je met je vlotte pen en analytische geest, die de kernboodschap uit teksten weet te lichten. Je doet copywriting en (eind)redactie, maakt samenvattingen en vertalingen uit het Nederlands naar het Engels. Je stelt nieuwsbrieven, mailings, promomateriaal en persberichten op, en doet kwaliteitscontrole van teksten op kunsten.be en flandersartsinstitute.be.

Daarnaast volg je mee de structuur op van onze themapagina’s op de website: je zorgt dat teksten, grafieken en andere content logisch georganiseerd, aantrekkelijk en makkelijk vindbaar zijn.

In 2024 en 2025 zal de focus bij Kunstenpunt liggen op de ontwikkeling, redactie en productie van de nieuwe Landschapstekening Kunsten (2025).

Jouw profiel

  • Je hebt een hart voor kunsten en wil graag werken in deze boeiende sector. Je houdt ervan om in contact te staan met het kunstenveld en samen te werken met kunstenaars om hun verhalen zo effectief mogelijk over te brengen.
  • Je schrijft graag en goed in het Nederlands en in het Engels, in een heldere en journalistieke stijl. Dankzij je ervaring als copywriter of redacteur ken je je vak.
  • Je volgt graag en goed projecten op, je denkt eerder aan oplossingen dan aan problemen, en je werkt volgens plannen en timings die je zelf kan uittekenen.
  • Je wordt blij als je ingewikkelde zaken eenvoudig kan overbrengen, en je weet wat inclusief communiceren is.

Zijn wij de collega’s die jij zoekt?

  • Wij zijn 20 bevlogen collega’s die met passie werken aan de ondersteuning, informering en ontwikkeling van de kunstenscene (ja, we gaan graag en vaak samen kunst kijken! Ja, we zijn altijd benieuwd naar elkaars artistieke interesses!).
  • Een ploeg die open staat voor nieuwe perspectieven. We willen binnen en buiten onze organisatie nog inclusiever werken. We zijn ons ervan bewust dat dat een lang traject en een leerproces is, maar gaan daar ten volle voor
  • We denken resultaatgericht en werken flexibel, zowel qua werkuren als qua werkplek
  • Je kan ons terugvinden in ons kantoor in de Ravensteingalerij, tussen Brussel-Centraal en BOZAR. In het midden van de stad!

Wat bieden we je?

  • Een contract van onbepaalde duur, 80 % (60% is bespreekbaar)
  • Een verloning volgens PC 329.01, B1a
  • Maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering, eindejaarspremie en woon-werkabonnement
  • Terugbetaling van je deelname aan culturele activiteiten in Vlaanderen en Brussel in podiumkunsten, beeldende kunst en klassieke muziek
  • Een laptop, terugbetaling van je onkosten en van werkgerelateerde GSM-kosten
  • Flexibele werkuren en werkplek. Mogelijkheid tot wisselen van katholieke voor andere feestdagen

Hoe kan je ons bereiken?

Stuur je CV en motivatiebrief naar vacatures@kunsten.be en doe dit ten laatste op zondag 14 januari 2024.
In je motivatiebrief leg je goed uit waarom je in aanmerking komt en wat jou binnen deze opdracht het meest aanspreekt.

Procedure

Indien we jouw cv selecteren, ontvang je een schriftelijke proef op 18 januari. Die stuur je terug, ten laatste op 23 januari (middernacht). Voorzie voldoende tijd (minimaal twee uren) voor deze proef. De eerste selectieronde (beoordeling van de schriftelijke proef) gebeurt anoniem (we lezen je proef zonder je naam of cv).

Indien je geselecteerd bent voor de tweede ronde (= de sollicitatiegesprekken), dan bellen we jou op 25 januari. De gesprekken van de tweede ronde vinden plaats op:

  • 30 januari in de namiddag, of
  • 31 januari in de voormiddag

Houd deze momenten dus vrij of laat het ons weten als deze momenten voor jou niet mogelijk zijn.

Heb je vragen over deze vacature? Mail dan naar anneliese@kunsten.be.

Fysieke bereikbaarheid van ons kantoor

De ingang van ons kantoor is in de rotonde van de Ravensteingalerij op het gelijkvloers. Je kan ons drempelloos bereiken (met uitzondering van een klein opstapje van 3 cm) vanop de treinperrons via de liften van het stationsgebouw en in de Ravensteingalerij (standaard deuren- en liftbreedte). Het sanitaire gedeelte van ons kantoor is momenteel niet rolstoeltoegankelijk. Het gedeelte wordt gerenoveerd. Tot die tijd hebben we afspraken met een nabijgelegen organisatie voor gebruik van hun sanitair.

Privacy

Wanneer je je persoonlijke gegevens met ons deelt bij een sollicitatie, kunnen die tot vijf jaar lang bij ons bewaard worden met het oog op eventuele verdere jobkansen. Je kan je gegevens laten aanpassen of verwijderen door een mailtje te sturen naar sam@kunsten.be.