Voer mee onderzoek naar de zintuiglijkheid van cultuur

Oproep
50° nord / publiq

publiq en 50° nord schrijven samen een aanbesteding uit voor de uitvoering van een
actieonderzoek over de zintuiglijke bemiddeling op cultureel gebied.

50° nord en publiq bundelen hun krachten om wederzijdse praktijken te verrijken en gemeenschappelijke ervaringen te ontwikkelen over inclusie bij het publiek.

In de context van de gezondheidssituatie brengt deze grensoverschrijdende dimensie de professionals van deze twee organisaties ertoe meer in het bijzonder te werken rond de vraag van de zintuiglijke ervaring, waarbij zij zich baseren op wat het digitale de laatste jaren heeft gebracht aan
middelen en toegang tot culturele inhoud.

Hoe kunnen we in de hedendaagse culturele praktijken rekening houden met het universalisme, en hoe kunnen we ons de toegankelijkheid van de beeldende en podiumkunsten via de zintuigen voorstellen? Hoe kunnen we culturele bemiddelingsinstrumenten en/of routes ontwerpen die niet worden beperkt door problemen met betrekking tot de taal, een fysieke, mentale of zintuiglijke handicap?

Het project wordt uitgevoerd door een stuurgroep die bestaat uit 5 organisaties die zijn voorgesteld door publiq en 5 leden van 50° nord en de coördinatoren van beide netwerken, om de uitwisseling van goede praktijken te vergemakkelijken.

Voor 50° nord zijn de Franse structuren als volgt: Le Fresnoy – Studio national / La chambre d’eau / Institut pour la photographie / Espace 36 / L’H du Siège. publiq, als coördinator van het Vitamine C-netwerk, mobiliseert 5 structuren op Vlaams en Brussels grondgebied: Bamm ! / Amadeo Collective / Veerman / Wilderaven / Cathy Paredis.

Het project is zowel gericht op het grote publiek als op professionals, waaronder meer bepaald structuren die lid zijn van de respectieve netwerken.

Het project wordt gezamenlijk beheerd door 50° nord Réseau transfrontalier d’art contemporain en publiq. Het project wordt gesteund door de regio Hauts-de-France en de Vlaamse Gemeenschap van België.

AANBESTEDING ONDERZOEKERS EN LABORATORIA 2022-2023

publiq en 50° nord schrijven samen een aanbesteding uit voor de uitvoering van een actieonderzoek over de zintuiglijke bemiddeling op cultureel gebied.

De aanbesteding is gericht tot onderzoekers en laboratoria en staat open voor verschillende onderzoeksgebieden met het oog op een transdisciplinaire aanpak. De aanbesteding heeft betrekking op de opdracht om samen met de projectcoördinatoren een fase van actieonderzoek uit te werken, om de vragen en hypothesen van de eerste fase van het project te testen. De kandidaat die weerhouden wordt, zal ook moeten deelnemen aan het ontwerp van analyse-instrumenten, zal het resultaat moeten samenvatten en moeten deelnemen aan de valorisatie van het project tijdens een studiedag.

Lees hier meer over de oproep en hoe je kan deelnemen.