Promo, netwerken en zichtbaarheid

Kunst beantwoordt niet één op één aan een consumptievraag. Dat kan je onzeker maken: “zitten mensen hier wel op te wachten?”. Op een bepaald moment moet je er toch mee naar buiten komen, jezelf tonen. Je geeft iets aan de wereld en het is belangrijk om er interesse voor te wekken.
Kunstenaars besteden een groot deel van hun tijd aan netwerken en zelfpromotie. Marketing en promotie komen de meeste artiesten niet aanwaaien. Beetje introvert? Geen nood, dat kun je allemaal leren.

Netwerken: praat wél met vreemden!

Misbruik je netwerk niet om te verkopen. Verkopen of een opdracht binnenhalen kan wel een gevolg zijn van goed netwerken. Het eerste doel is op een proactieve manier informatie en contacten delen zonder er iets voor terug te verwachten.

Breng je netwerk in kaart

Maak een lijst van alle soorten connecties in je leven: familie, vrienden, professioneel, school, hobby, religie, sociale media, lokaal, buren … Al deze mensen kunnen jou weer linken met anderen. Dit zijn je zogenaamde warme contacten. Je kent hen goed en kunt er gemakkelijk contact mee opnemen. 

Dan zijn er ook lauwe en koude contacten. Mensen die je van veraf of helemaal niet kent, maar die je wel zou willen leren kennen. Daar kun je ook een lijst van maken.

Om deze koude contacten ‘warm’ te maken, kun je doelbewust plekken bezoeken waar deze mensen (of hun contacten) zich bevinden: premières, events, vernissages, tentoonstellingen, kunstenaarsverenigingen. Of je probeert het online, via sociale media, platformen, facebookgroepen … Er is altijd iemand die iemand anders kent.

Vertrek vanuit je interesse in anderen, dan is netwerken een natuurlijk proces. 

Geven en nemen

Netwerken is geven en nemen. Als het op netwerken aankomt, is er een verschil tussen iemand als een ladder of  een brug gebruiken. Bedoeling is dat ook de andere partij er wel bij vaart. Door het delen van kennis en contacten kunnen jij en de andere mensen in je netwerk groeien op professioneel en persoonlijk vlak. Je helpt elkaar. De basis van een goed netwerk is vertrouwen. 

Wat wil je eigenlijk bereiken door te netwerken? 

In zekere zin is kwantiteit belangrijk. Hoe meer connecties, hoe breder het net voor mogelijke kansen. In het begin weet je misschien ook nog niet goed wie je best zou leren kennen. Je moet ‘zichtbaar’ worden. Het kan zijn dat sommige contacten ook pas later van pas komen, dus sluit niemand uit.

Maar ook de kwaliteit telt. Sommige contacten zijn van ‘hogere kwaliteit’ omdat ze cruciaal zouden kunnen zijn voor je visie en je missie. Hen op een respectvolle en wederzijdse manier leren kennen kan deel van je strategie zijn. 

Hoe laat je weten dat je bestaat?

Wat zeker niet? Ga niet leuren met je portfolio of dossier. Mail niet alle programmatoren en galeries van Vlaanderen en Brussel. Dat werkt niet. Programmatoren en curatoren worden overspoeld door zulke vragen. Zij willen liever zelf ontdekken en gebruiken daarvoor hun eigen netwerk.

Wat kun je dan wel doen? 

ONDERZOEK

Eerst een onderzoekje doen: bij welke galerie, op welk festival, bij welk management, bij welk collectief … zouden jouw visie en missie passen? Kijk naar wie ze begeleiden, welke projecten ze opzetten en programmeren en vraag je af of jouw verhaal daarin kan klikken.

Ga naar openingen, premières, creaties, dat kost iets maar dat kun je begroten. Spreek er mensen aan, nodig ze uit voor een dieper gesprek, een eigen voorstelling of concert, een studiobezoek als dat past. Bedenk manieren hoe jij anderen zou kunnen helpen. Zoek gemeenschappelijke interesses en vraag om advies (niet om een job). 

ELEVATOR PITCH

Je moet leren praten over je artistieke praktijk. Kan je in een halve minuut vertellen over je visie en missie? Dat is je elevator pitch. Zorg dat je op netwerkmomenten je verhaal klaar hebt. Hou ook rekening met je publiek. Wat is er interessant voor hen? 

DOSEREN

Als het over promotie gaat, is het goed om te doseren. Soms kun je beter de boot nog wat afhouden. Zijn er mensen geïnteresseerd, dan kun je eerst het gesprek aangaan voor je meteen alles geeft wat je hebt. Laat een ander ook praten.  

PROFESSIONELE ONDERSTEUNING

Ten vierde kun je een beroep doen op professionele ondersteuning en samenwerken met een galerie, promotor, producent, agent, pr-bureau of alternatief managementbureau. In onze databank vind je heel wat hulp om je doelgroep te bereiken. Let wel, professionele ondersteuning, daar betaal je voor. Meer weten over de bemiddelaars in het kunstenveld? Hieronder leggen we uit welke hulp er voorhanden is.