Missie: jouw verhaal

Je missie, dat gaat over nu. Wat kun je nu? Wie ben je nu? Wat doe je en hoe past het in je langetermijnvisie? Wat doe je daarom niet? En, welke doelen kun je met die capaciteiten bereiken? Daarvoor heb je zelfkennis nodig.

Vertel jouw verhaal

Kunst vertelt een verhaal. Welk verhaal vertel jij? Kun je je passie en je droom onder woorden brengen? Niet als verkooppraatje maar om er later je keuzes op te kunnen baseren, zakelijk en inhoudelijk. En om de juiste partners aan te trekken.

“Mijn kunst spreekt voor zichzelf”? Misschien, maar niet altijd. Soms is het een excuus om niet onder woorden te moeten brengen wat je eigenlijk wil vertellen en waar je op termijn naartoe wilt. Nochtans kan dat helpen. Je helpt een geïnteresseerd publiek je werk meer in de diepte te begrijpen, en je helpt mogelijke investeerders, (collega-) kunstenaars, curatoren, programmatoren en critici jouw werk beter in te schatten.

Stel jezelf de juiste vragen

Deze vragen kunnen je helpen bij het formuleren van je artistieke verhaal:

  • Wie ben je vandaag?
  • Wat kenmerkt jou/je werk?
  • Wat drijft jou? Normen, overtuigingen?
  • Wie/wat inspireert je?
  • Welke boodschap wil je geven?
  • Welke waarde wil je bieden?
  • Welke lacune wil je opvullen?
  • Met wie wil je samenwerken?
  • Wie wil je bereiken?
  • Wat wil je nu bereiken?
  • Hoe definieer jij succes?

Nadenken over deze vragen is focussen op jezelf en het leven dat je wil leiden. En het is vooral learning by doing. Blijf doorheen je loopbaan schrijven aan je verhaal, je missie en je visie. Probeer het onder woorden te brengen, als dat je ding is. Zo ontwikkel je meer zelfvertrouwen. Je artistiek plan is een levend document, zeker als je aan een duurzame loopbaan wil bouwen. Hou er versies van bij, zo wordt het later ook een waardevol archief.

En laat je vooral niets opdringen. Het gaat erom dat je professionele keuzes maakt die in het verlengde liggen van je artistieke/inhoudelijke DNA. En dat is super-persoonlijk.