GEANNULEERD/Succes in de kunsten in Vlaanderen: wat komt erbij kijken?

19 mrt 2020
NetwerkontmoetingAtelier Vlaams Bouwmeester

Eind vorig jaar publiceerde Kunstenpunt de Landschapstekening Kunsten met trends en ontwikkelingen binnen het professionele Vlaamse kunstenlandschap. In de Landschapstekening wordt verwezen naar het Vlaamse ecosysteem van de kunsten: een netwerk van relaties, verbindingen en delicate evenwichten. Maar hoe zit zo’n netwerk in elkaar, en wat moeten we ons voorstellen bij “verbindingen en delicate evenwichten”? Welk parcours legt een maker of gezelschap af alvorens naam en faam te maken?

Op dit ontmoetingsmoment voor beleidsmakers beschrijven kunstenaars hun parcours. Ze lichten toe hoe hun artistieke ontwikkeling is verlopen en wat daarbij komt kijken zoals partnerships en ondersteuning in binnen- en buitenland, maar ook omkadering, hulp en advies.

Met o.a.:

  • Voetvolk (choreografe en danseres Lisbeth Gruwez & Maarten Van Cauwenberghe)
  • podiumkunstenaar Kris Verdonck
  • artistiek leider van Graindelavoix, Björn Schmelzer
  • beeldend kunstenares Saddie Choua 
  • componiste Annelies Van Parys
  • beeldend kunstenaar Kasper Bosmans

Wil je er graag bij zijn, stuur dan een mailtje naar anneliese@kunsten.be

Datum & Locatie

donderdag 19 maart, 17u00-20u00
Atelier Vlaams Bouwmeester, Ravensteingalerij, Brussel

Programma

17u00: onthaal

17u15: introductie Ann Overbergh

17u30-19u30: interventies kunstenaars en gesprek

19u30: hapje en drankje

20u00: einde

Biografieën van de kunstenaars

Voetvolk (Lisbeth Gruwez & Maarten Van Cauwenberghe)

Lisbeth Gruwez (1977) is danseres en choreografe. Ze studeerde aan het P.A.R.T.S. (Brussel) en werkte samen met onder meer Jan Fabre, Needcompany en Sidi Larbi Cherkaoui. Ze is één van de gezichten bij de KVS, waar op 26 maart de voorstelling Piano Works Debussy in première gaat: een fysiek duet van Lisbeth Gruwez met pianiste Claire Chevallier.
In 2007 richtte ze de compagnie Voetvolk op, samen met muzikant en componist Maarten Van Cauwenberghe. Het duo maakte ondertussen tien voorstellingen die wereldwijd op tournee gaan. Voetvolk ontving in 2015 de Vlaamse Cultuurprijs voor Cultureel Ondernemerschap.

Website voetvolk

Kris Verdonck

De opleidingen die Kris Verdonck (°1974) volgde – beeldende kunsten, architectuur en theater – weerspiegelen zich in het werk dat hij maakt: we kunnen zijn creaties situeren in het grensgebied tussen beeldende kunst en theater, tussen installatie en performance, tussen dans en architectuur.
In september 2017 presenteerden A Two Dogs Company / Kris Verdonck en Het Zuidelijk Toneel de grote zaalproductie Conversations (at the end of the world) met acteurs Johan Leysen, Jan Steen, Jeroen Van der Ven, José Kuijpers en pianist Marino Formenti op scène. In April 2019 werd de nieuwe installatie DETAIL getoond in het kader van de expo Tendencies ’19 in BOZAR. Tijdens het KunstenfestivaldesArts in 2019 ging de voorstelling SOMETHING (out of nothing) in avant-première. In dit choreografisch werk delen vier dansers de scène met noise celliste Leila Bordreuil, een voice over en verschillende grote opblaassculpturen. SOMETHING (out of nothing) overschrijdt de grenzen van het theater en het museum, op zoek naar de fragiliteit van de mens tussen aanwezigheid en afwezigheid. Daarom werd parallel aan de voorstelling het installatiecircuit BOGUS I-III gepresenteerd in KANAL – Centre Pompidou. In 2020 zal Kris Verdonck opnieuw samenwerken met Johan Leysen in een tweede coproductie met Het Zuidelijk Toneel: ACT. ACT gaat dieper in op het werk van Samuel Beckett en zet Verdonck’s fascinatie voor een staat van zijn tussen subject en object, tussen aanwezigheid en afwezigheid, verder. Kris Verdonck is artiste associé aan de universiteit Paris-Sorbonne.

Website A Two Dogs Company

Björn Schmelzer

Björn Schmelzer (1975) studeerde antropologie en musicologie en is artistiek leider van graindelavoix, een broedplaats en hybride gezelschap dat oude repertoires vanuit een eigentijdse blik terug tot leven brengt. In graindelavoix brengt hij muzikale, visuele en performatieve kunstenaars samen. Graindelavoix wordt nationaal en internationaal gelauwerd (drie Klaraprijzen, Edison Award en meerdere prijzen van nationale en internationale vakbladen), en trad o.m. op voor BOZAR, de Zomer Van Antwerpen, het festival Laus Polyphoniae, de Berliner Festspiele, Brooklyn Academy of Music in New York, Alkantara Festival en Gulbenkian Foundation Lissabon, Oude Muziek Festival Utrecht, het Roots festival in Jaroslaw en Wratislawia Cantans in Wroclaw, Festival Alte Musik Regensburg, Kunstfest Weimar, Ruhrtriennale, Festival de Saintes, Festival van Avignon, Concertgebouw Amsterdam, De Doelen Rotterdam, en meer. In 2011 werd Schmelzer de eerste “Creative Fellow in Musicology”, een samenwerking tussen het Festival Oude Muziek Utrecht en het Centre for Humanities van de Universiteit Utrecht. Sinds 2015 is hij ‘artist in residence’ van de Fondation Royaumont nabij Parijs.

Website graindelavoix

Saddie Choua 

Saddie Choua (1972) woont en werkt in Brussel. Met behulp van meta-documentaire tactieken, humor, eigen (film)materiaal, en collages van populaire interculturele formats en autobiografische elementen, zet ze racisme, discriminatie van vrouwen en klasse, evenals haar katten in de schijnwerpers. Ze creëert een nieuwe pseudo-realistische imaginaire wereld die tegelijkertijd zeer herkenbaar en volkomen buitenaards is.Saddie Choua was genomineerd voor de Belgian Art Prize 2020. Ze had solo- en groepstentoonstellingen in oa. BOZAR, WIELS, Biennale van Marrakech, MU.ZEE, Showroom, Sint Lucas School of Arts, KIOSK; Festival Concreto, Fortaleza; Kooshk-Air Antwerpen, Teheran; Kanal-Centre Pompidou, Savvy Contemporary, Berlijn; Akademie der Künste der Welt – Richas Digest, Keulen; Villa Empain; Laboratoire Bx, Bordeaux; Contour Biennale; Biennale Warszawa, Warschau; La Veronica Gallery, Modica; Les Rencontres Internationales Paris/Berlin; Centre Wallonie-Bruxelles, Parijs; Temporary Gallery, Keulen en de Kunsthalle Wien. Haar werk maakt deel uit van binnen- en buitenlandse privé- en publieke collecties.

Website Saddie Choua

Annelies Van Parys

Componiste Annelies Van Parys (1975) ontving in 2019 de Klara Awards voor Beste Componist én voor Muziekpersoonlijkheid van het jaar 2018. In 2011 ontving ze de prestigieuze titel van Laureaat van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Kunsten en Wetenschappen, en sinds 2014 is ze ook lid van deze Academie. In 2015 kreeg ze de prestigieuze Rolf Liebermann Fedora Prize for Opera voor haar opera Private View, die ook de prijs voor beste productie wegkaapte op het Armel Opera Festival in Budapest (HU) en de Music Theatre Now Prize (Berlin). Haar werk USHER werd geselecteerd voor de International Opera Awards 2018, in de categorie Wereldcreaties. Haar composities werden uitgevoerd door gerenommeerde Belgische ensembles zoals Ictus, Nadar, Spectra, Oxalys, … en ensembles in het buitenland waaronder SMCQ Montreal, NYNME New York en  Recherche Freiburg.

Website Annelies Van Parys

Kasper Bosmans

Kasper Bosmans (1990) leeft en werkt in Brussel. Hij volgde een opleiding aan de KASK Antwerpen en het HISK Gent. Sinds 2011 exposeert hij in het binnen- en buitenland zoals onder andere in CIAP (Hasselt), S.M.A.K. (Gent), De Hallen (Haarlem), Witte de With (Rotterdam), Fondation Cartier (Parijs), Hammer Museum (L.A.), Gemeentemuseum (De Haag), Kölnischer Kunstverein (Keulen) enz.

In 2019 werd hij geselecteerd door Pinchuk Art Center te Kiev voor de Future Generation Art Price (Venetië). Gladstone Gallery (New York/Brussel) en Marc Foxx Gallery (L.A.) vertegenwoordigen zijn werk.

Bosmans maakt zowel schilderijen, tekeningen, performances en sculpturen uit diverse materialen. Hij laat zich inspireren door lokale tradities, mythologische iconografie en beelden uit de heraldiek. Hij verwerkt kleurrijke vlaggen, middeleeuwse symbolen, grondgebonden planten en geuren in zijn werk. In dit verband stelt hij: “Door rond heel specifieke zaken te werken, kom je juist bij globale thema’s terecht. Zo krijgt kunst een universele betekenis.” Over de link naar de heraldiek in zijn werk zegt hij verder: “Heraldiek is eigenlijk een vorm van abstractie. Het is een soort logo voor een persoon of stad. Het is gemakkelijk reproduceerbaar en je kan er in de meest elementaire vorm heel ingewikkelde zaken of familiale verbanden mee visualiseren.”

kasperbosmans.com