Wissel ideeën en ervaringen uit over de relatie tussen kunst en publiek

Call
Kunstenpunt

Publiek voor kunst staat hoog op de agenda. Publiek is veel meer dan een passieve eindgebruiker van kunst. Organisaties en makers onderhouden actieve relaties met hun publieken, die ze met zorg opbouwen. Sommige gaan nog verder en experimenteren met het actief betrekken van publiek bij hun werking of praktijk. Hier en daar kleurt het publiek buiten de lijntjes en/of neemt het zelf het heft in handen.

Doe mee!

Kunstenpunt organiseert in januari 2024 vier sessies over de relatie tussen kunst en publiek. Tijdens deze Kroniek Publiek Sessies brengen we kunstenaars en kunstorganisaties (bemiddelaars, curatoren, programmatoren, communicatiemedewerkers … ) samen om praktijken onder de loep te nemen die onze omgang met het publiek voor kunst bevragen of vernieuwen. Zo worden ideeën verder ontwikkeld tot mogelijke blauwdrukken voor de toekomst. 

Zin om mee ideeën en ervaringen uit te wisselen? Schrijf je dan in via onderstaand formulier!

Deze sessies kaderen binnen de onderzoeks- en ontwikkelingslijn Kroniek Publiek van Kunstenpunt. Alle resultaten zullen nadien beschikbaar gemaakt worden.

Elke sessie heeft een specifieke insteek: 

1/ Publiek verbreedt

Heel wat kunstenaars en organisaties zouden graag een diverser en breder publiek betrekken. Wat betekent publieksverbreding vandaag concreet? Hoe ga je om met botsende waardenkaders of artistieke en inhoudelijke standpunten? Moet iedereen er zijn voor iedereen, of kunnen we de rollen verdelen en samen tegemoetkomen aan het recht op cultuur? 

2/ Lokaal publiek

Huizen zoeken de verbinding op met hun directe omgeving, en heel wat kunstenaars proberen hun praktijk lokaal te verankeren. Wat is de meerwaarde van stevige relaties met lokale gemeenschappen? Welke voorwaarden zijn daarvoor nodig? Hoe ga je duurzaam en integer te werk? En hoe ga je om met de mogelijke spanningen tussen sociale en artistieke ambities?

3/ Publiek infiltreert

Een publiek dat meer is dan de eindgebruiker van kunst, wat betekent dat voor je organisatiestructuur en – cultuur? Vraagt een andere verhouding tot publiek ook om een andere manier van werken? Hoe geef je het publiek een concrete stem in de productie, presentatie of het beleid rond kunst vandaag? Kunnen bottom-up initiatieven een plaats krijgen in een werking? En (hoe) daagt de actieve betrokkenheid van het publiek de interne organisatielogica uit? 

4/ Publiek digitaliseert

Digitale technologie biedt kansen en uitdagingen voor de relatie met je publiek. Hoe beïnvloeden bijvoorbeeld social media (storytelling, vlogging, influencing), gaming en VR de positie van de toeschouwer?  Welke kansen en risico’s bieden gescripte omgevingen voor dialoog, interactie en inclusie? En hoe krijg je iedereen mee, want niet iedereen kent de weg in het digitale woud?

Schrijf in

Deze sessies zijn volzet

Wanneer? 

Maandag 8, 15, 22 en 29 januari 2024 van 13u tot 16u.
Lunch vanaf 12u optioneel.

Taal? 

Nederlands 

Waar? 

Brussel, exacte locatie nog te bevestigen.

Vragen?

Mail naar sofie.joye@kunsten.be