Promoten van je werk: waarom?

Met promotie breng je jezelf en je werk onder de aandacht. Je genereert er zichtbaarheid en naamsbekendheid mee. Opvallen in de massa is niet gemakkelijk en hoogstaand werk afleveren is helaas geen garantie om je van de anderen te onderscheiden. Je werk naar buiten brengen maakt dus integraal deel uit van je professionaliseringsparcours.

Het uitgangspunt bij promotie is altijd: je eigenheid als kunstenaar. Je hoeft je artistieke integriteit dus niet in gevaar te brengen om je werk te promoten.

Verwar promotie niet met positionering. Positionering maakt deel uit van het strategische denkproces dat aan promotie voorafgaat. Je bepaalt ermee waar je voor staat als kunstenaar en hoe en voor wie je jezelf en je werk zichtbaar kunt maken. Het is ook geen garantie op verkoop. Met promotie zet je je werk in de kijker. Of dat ook resulteert in de verkoop ervan, hangt uiteindelijk af van de beslissing van een potentiële koper.

Er is een verschil tussen promotie naar professionals (curatoren, programmatoren, artistieke leiders van festivals, critici) en naar particulieren (kunstverzamelaars, bezoekers van concerten, voorstellingen of tentoonstellingen).